Online Marketing Trends voor 2016

Het einde van het jaar nadert alweer en wat kan je in 2016 allemaal op online marketing vlak verwachten? Bereid je maar vast voor op een nieuw jaar met veel online kansen. En wil je meer weten over een van deze onderwerpen? We horen het graag.

Mobiel zal desktop gebruik van de kaart vegen

2015 was een belangrijk jaar voor mobile. Dit jaar heeft mobiel internet het gebruik op desktops op veel gebieden overtroffen! Het leek een nice to have; een responsive website (geschikt voor mobiel en tablet), maar het is inmiddels een noodzaak. Google kwam met de “Mobilegeddon” update waardoor jouw website lager in de zoekresultaten zal verschijnen als die niet mobielvriendelijk is. Waar voorheen de meeste tijd ging zitten in het “desktop vriendelijk” maken van een website, verschuift de focus nu naar mobielvriendelijk maken. De verwachting is dat mobiel internet gebruik absoluut veel groter gaat worden dan desktop gebruik. Het is duidelijk waar Google op inzet. Mobiel, mobiel, mobiel!

Personaliseren

56% van de klanten geeft aan dat ze door een persoonlijke benadering eerder geneigd zijn te kopen. Relevante berichten aan de de klant aanbieden gaat steeds belangrijker worden. Zelf zul je ook wel een of meerdere mailings lezen. De kans is groot dat deze dan inhoudelijk relevant zijn. Lead nurturing en Marketing Automation spelen daarin een belangrijke rol. Ken jij je klant al goed genoeg?

Zoeken gaat verder dan zoekmachines

Online reputatie wordt steeds belangrijker. 88% van de zoekende klanten geeft aan beinvloedt te worden door reviews en commentaar (veelal gegeven op Google, vergelijkingssites en social media). Waarschijnlijk doe je dat dus zelf ook. Goed nieuws voor de bedrijven die al bezig zijn met reviews en online comments, deze gaan een stuk zwaarder wegen in de zoekresultaten! Ben je daar nog niet mee bezig, speel hier dan zeker op in. Zorg dat jouw online reputatie positief blijft en reageer (ook/juist bij slechte commentaren)

Video’s krijgen de meeste aandacht

Ga maar alvast op zoek naar een snellere internet verbinding. Video is al geruime tijd een belangrijk onderdeel van veel online marketing strategiën, maar komend jaar zal dit een echte serieuze vlucht gaan nemen. In de laatste 2 jaar is het aantal bekeken videos met 360% gestegen. Facebook had dat snel door en liet filpmjes toe waardoor ze gebruikers niet gelijk naar Youtube lieten lopen. Video is een veelzijdig medium. Je kan een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf geven, producten werkend laten zien, handleidingen maken en nog veel meer. De kijken krijgt hier een gevoel bij, wat bij andere media minder is. Zeker met Google als eigenaar van Youtube zijn de mogelijkheden hier eindeloos.